newsletter

Zobacz również

VARIA

Zapytaj, o(d)powiemy! Opiekunowie wystaw w nowej roli

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

W Galerii Bunkier Sztuki podjęliśmy wyzwanie zaangażowania opiekunów wystaw (potocznie nazywanych osobami pilnującymi) i włączenia ich do kreatywnych działań oraz bliskiego kontaktu z publicznością...

ROZWÓJ WIDOWNI

Projekt Sztuka24h - sztuka dostępna przez całą dobę

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

Sztuka24h to nie tylko stworzona i prowadzona przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki wirtualna baza zasobów dydaktycznych dotyczących sztuki współczesnej. To platforma swobodnej wymiany m...

VARIA

Invisible Playground pod ostrzałem pytań

Autor: Michał Grelewski

Z Jennifer Aksu i Sebastianem Quack (Invisible Playground) - kuratorami festiwalu gier w przestrzeni publicznej PlayPublik.rozmawia Michał Grelewski.

INTERNET

Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże.

Autor: Andrzej Pająk

Przeczytaj, jak zjawisko postprodukcji opisywane przez Nicolasa Bourriauda w kontekście sztuki nowoczesnej, odnosi się również do tekstów funkcjonującego w Internecie.

DIGITALIZACJA

Łódzkie wspiera kulturę!

Autor: RPO WŁ

Nocowaliście kiedyś na zamku w Uniejowie? A może delektowaliście się dźwiękiem organów w Filharmonii Łódzkiej? Albo oglądaliście znakomity spektakl w Teatrze Wielkim w Łodzi? Jeśli tak, to czy zast...

SOCIAL MEDIA

Po co instytucjom kultury Snapchat?

Autor: Patrycja Musiał

Snapchat stał się w ostatnim czasie niezwykle popularną aplikacją na urządzenia mobilne. Używany dotychczas do przesyłania prywatnych zdjęć i kilkusekundowych filmików, natychmiast został zaadopto...

INTERNET

Ukraina państwem nowoczesnej kultury?

Autor: Anna Rumiantseva - Guides4Art

Czy Ukraina jest atrakcyjnym miejscem dla turystów, zainteresowanych zwiedzaniem zabytkowych miejsc przy zastosowaniu nowych technologii? Jak wygląda sytuacja z platformami informacyjnymi oraz apli...

APLIKACJE MOBILNE

Skąd mam wiedzieć o nowych technologiach zwiedzając muzeum?

Autor: Zuzanna Pawilkowska / Redakcja IwK

Zwiedzając polskie muzea łatwo zauważyć, że nowoczesne technologie w instytucjach kultury są coraz popularniejsze. To wielki plus. Odbiorca staje się dzięki nim bardziej zaangażowany, świadomy, mo...

ROZWÓJ WIDOWNI

Nowe technologie w kulturze są jedynie środkiem, a nie celem

Autor: Katarzyna Maniak

Jestem głęboko przekonana, że powinniśmy myśleć o technologiach dla instytucji kultury jako możliwych środkach do osiągnięcia istotnego z punktu widzenia instytucji (i jej misji) celu, a nie jako o...

WYSTAWY

Crowdfunding w muzeach

Autor: Zuzanna Stańska

Crowdfunding jest formą crowdsourcingu, która polega na finansowaniu różnego rodzaju projektów przez społeczność, która jest wokół tych projektów zorganizowana. Tego typu akcje charakteryzują się d...

Nowoczesne starożytne Pompeje. Życie w cieniu wulkanu

Nowoczesne starożytne Pompeje. Życie w cieniu wulkanu
Autor: Zuzanna Pawilkowska Data publikacji: 04.06.2015
wirtualne muzeum , aplikacja mobilna , digitalizacja , AR

Gorąca lawa, trzęsienie ziemi, spopielone postacie, piękne rzymskie posiadłości - starożytny świat pokazany w technologii 3D - rekonstrukcje, hologramy, projekcje multimedialne. Wystawa „Pompeje. Życie w cieniu wulkanu” została uznana za wydarzenie roku w Wielkiej Brytanii, teraz można oglądać ją w Warszawie.

Wystawa to dzieło archeologów z Museo Archeologico Virtuale z Neapolu, Wirtualne Muzeum Archeologiczne z Neapolu uzyskało w ostatnich latach miano najpopularniejszej instytucji muzealnej w kategorii prezentacji multimedialnych. Autorzy postanowili przenieść widza do 79 roku naszej ery, kiedy to Pompeje, jedno z najbardziej rozwiniętych miast Cesarstwa Rzymskiego, uległo zniszczeniu na skutek wybuchu Wezuwiusza.

Daj się ponieść wyobraźni

70 instalacji multimedialnych, wizualnych i sensorycznych w przestrzeni 2 tysięcy metrów kwadratowych są ruchomymi obrazami życia codziennego starożytnych Rzymian. Zwiedzający przechadza się ulicami miasta, odwiedza domy, wille, piękne ogrody, może zasiąść na arenie, zaglądnąć do szkoły i sklepów. Może zaznajomić się z mechanizmami działania term i sztuką odczytywanie antycznych zwojów papirusów. Znalazło się również miejsce dla wizualizacji domów publicznych, które były nieodłączną częścią życia mieszkańców.


Materiały prasowe


Pokazane z bliska ścienne freski, mozaiki możemy dokładnie obejrzeć i oczywiście dotknąć. Odlewy gipsowe ludzkich i zwierzęcych ciał są świadectwem postępów w dziedzinie archeologii. To równocześnie namacalny obraz tragedii. Warto posłuchać historii opowiadanych przez przewodników, ale samodzielne zwiedzanie też jest przyjemne, ułatwiają je informacje, które możemy przeczytać na tabletach, planszach interaktywnych czy w aplikacji mobilnej, którą bezpłatnie pobieramy przy wejściu na wystawę.

Uważaj na zawroty głowy

Dzięki Okularom Wirtualnej Rzeczywistości - Samsung Gear VR, widz przez półtorej minuty ucieka przed falą erupcji wulkanu. Urządzenie działa na błędnik, wrażenie uczestniczenia w dramatycznych wydarzeniach jest bardzo realne. Można nawet dostać bólu i zawrotów głowy, ale uczucie jest chwilowe i warto zaryzykować. Obraz w okularach pokazuje nie tylko to, co znajduje się na wprost, spoglądając w lewo widzimy mijane mury, spoglądając w dół widzimy i czujemy jak nasz wózeczek nabiera prędkości niczym kolejka górska. Na koniec zwiedzania można wiziąć udział w piętnastominutowym seansie 4D, pokazującym erupcję oraz proces zniszczenia, które wyrządził wybuch Wezuwiusza, oraz towarzyszące temu trzęsienie ziemi. Cała historia opowiadana jest przez Piotra Fronczewskiego. Jego głos koi uszy podrażniane przez dźwięki nadchodzącej katastrofy.

Wszystkimi zmysłami

Wystawa angażuje zmysł wzroku, słuchu, dotyku. Wzbudza zainteresowanie i porusza wyobraźnię. Dla dzieci i młodzieży jest to spotkanie z nieznanym światem - mówi zachwycona nauczycielka historii, jednego z gdańskich gimnazjów - gdy siedzą w szkolnej ławce ciężko zachęcić  do słuchania. Wykorzystanie technologi pozwala w bardzo atrakcyjny i przystępny sposób przekazać historię. Warto przyjechać tu z uczniami nawet z drugiego krańca Polski.


Materiały prasowe

Interaktywne gry pozwalają sprawdzić swoją wiedzę, a sama wystawa pozostawiania niezapomniane wrażenie. Starsi zwiedzający oraz pedagodzy podkreślają, że taki sposób na promowanie kultury jest ciekawszy od zajęć lekcyjnych i wycieczki do tradycyjnego muzeum.


Materiały prasowe


Tutaj oglądający utrzymują pełne skupienie i ciekawość. Dla niektórych jest to moment ‘złapania bakcyla’ do poszerzania wiedzy o starożytności i sztuce. Ci, którzy odwiedzili włoskie Pompeje również doceniają wystawę. Niektórzy przyznają nawet, że robi większe wrażenie niż sama wycieczka do tego miejsca. Uruchamia wyobraźnię, pozwala dzięki technologii zobaczyć, to co zostało zniszczone lub znajduje się nadal pod powierzchnią ziemi.

Nie może być idealnie

Czy jest coś, co można by było zmienić w ekspozycji ? Niewybredni powiedzą, że niczego jej nie brakuje. Inni znajdą kilka mankamentów. Pierwszym z nich jest język wyświetlanych tekstów na ekranach multimedialnych. Większość z nich nie jest przetłumaczone z włoskiego na język polski, więc zwiedzający, którzy nie skorzystali z przewodnika, mają ograniczoną wiedzę. Tego problemu nie ma w miejscach gdzie są umieszczone tablety czy dodatkowo do projekcji dodany jest głos lektora. Kolejnym słabym punktem jest kino 4D, którego ekran jest niedopracowany. Żeby dobrze widzieć efekty specjalne musimy przekrzywić głowę w prawo, co powoduje kilkunastominutowy dyskomfort. Poza tym, trzęsienie ziemi trwa krótko i przypomina bardziej masaż stóp niż silne wstrząsy. Niestety jest jedynym ‘poruszeniem’,, mimo iż w filmie występuje wiele momentów, w których warto by byłoby wykorzystać efekt ruchu. Mimo entuzjastycznego przyjęcia wystawy przez każdego odwiedzającego, organizatorzy zauważają ze zdziwieniem, że nowe technologie bardziej zaskakują dorosłych niż dzieci, które w erze nowoczesności stają im się coraz bardziej obojętne.

Technologia skuteczna w kulturze

Włoscy muzealnicy z Neapolu znaleźli sposób na przyciągnięcie i zainteresowanie widzów w każdym wieku. Pokazali innym jak innowacje stają się ważnym narzędziem przekazu i receptą na sukces każdego muzeum. „Mam nadzieję, że wyjątkowa polska historia i kultura, dzięki nowym technologiom, zacznie być znana na całym świecie, stanie się bardziej dostępna i prostsza do zrozumienia.” – powiedziała jedna ze zwiedzających, która zachwycona wystawą, obejrzała ją już kilka razy.
Na twarzach publiczności na Stadionie Narodowym można było dostrzec autentyczny zachwyt i ciekawość.

Mimo, tego, że przedsięwzięcie wystawiennicze na tak wielką skalę jest kosztowne, warto szukać sponsorów, którzy umożliwią realizacje takich pomysłów. „Pompeje. Życie w cieniu wulkanu” sponsorje Samsung Electronics Polska, dzięki temu partnerstwu możemy testować najnowsze urządzenia tej firmy w podróży przez wirtualne rekonstrukcje 3D i 4D starożytnego świata oraz skorzystać z dedykowanej, darmowej aplikacji "Pompeje". Nadmiar elektroniki nie wpływa na poziom merytoryczny ekspozycji, który jest naprawdę wysoki - rządni wiedzy miłośnicy hostorii nie beda rozczarowani.

Wystawę mozna oglądać od 09.04.2015  do 18.10.2015 r.
Więcej informacji można znaleźć na polskojęzycznej stronie wystawy

5.5
INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje