newsletter

Zobacz również

VARIA

Zapytaj, o(d)powiemy! Opiekunowie wystaw w nowej roli

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

W Galerii Bunkier Sztuki podjęliśmy wyzwanie zaangażowania opiekunów wystaw (potocznie nazywanych osobami pilnującymi) i włączenia ich do kreatywnych działań oraz bliskiego kontaktu z publicznością...

VARIA

Projekt Sztuka24h - sztuka dostępna przez całą dobę

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

Sztuka24h to nie tylko stworzona i prowadzona przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki wirtualna baza zasobów dydaktycznych dotyczących sztuki współczesnej. To platforma swobodnej wymiany m...

GAMIFIKACJA

Invisible Playground pod ostrzałem pytań

Autor: Michał Grelewski

Z Jennifer Aksu i Sebastianem Quack (Invisible Playground) - kuratorami festiwalu gier w przestrzeni publicznej PlayPublik.rozmawia Michał Grelewski.

VARIA

Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże.

Autor: Andrzej Pająk

Przeczytaj, jak zjawisko postprodukcji opisywane przez Nicolasa Bourriauda w kontekście sztuki nowoczesnej, odnosi się również do tekstów funkcjonującego w Internecie.

DIGITALIZACJA

Łódzkie wspiera kulturę!

Autor: RPO WŁ

Nocowaliście kiedyś na zamku w Uniejowie? A może delektowaliście się dźwiękiem organów w Filharmonii Łódzkiej? Albo oglądaliście znakomity spektakl w Teatrze Wielkim w Łodzi? Jeśli tak, to czy zast...

APLIKACJE MOBILNE

Po co instytucjom kultury Snapchat?

Autor: Patrycja Musiał

Snapchat stał się w ostatnim czasie niezwykle popularną aplikacją na urządzenia mobilne. Używany dotychczas do przesyłania prywatnych zdjęć i kilkusekundowych filmików, natychmiast został zaadopto...

APLIKACJE MOBILNE

Ukraina państwem nowoczesnej kultury?

Autor: Anna Rumiantseva - Guides4Art

Czy Ukraina jest atrakcyjnym miejscem dla turystów, zainteresowanych zwiedzaniem zabytkowych miejsc przy zastosowaniu nowych technologii? Jak wygląda sytuacja z platformami informacyjnymi oraz apli...

ROZWÓJ WIDOWNI

Skąd mam wiedzieć o nowych technologiach zwiedzając muzeum?

Autor: Zuzanna Pawilkowska / Redakcja IwK

Zwiedzając polskie muzea łatwo zauważyć, że nowoczesne technologie w instytucjach kultury są coraz popularniejsze. To wielki plus. Odbiorca staje się dzięki nim bardziej zaangażowany, świadomy, mo...

DIGITALIZACJA

Nowe technologie w kulturze są jedynie środkiem, a nie celem

Autor: Katarzyna Maniak

Jestem głęboko przekonana, że powinniśmy myśleć o technologiach dla instytucji kultury jako możliwych środkach do osiągnięcia istotnego z punktu widzenia instytucji (i jej misji) celu, a nie jako o...

SOCIAL MEDIA

Crowdfunding w muzeach

Autor: Zuzanna Stańska

Crowdfunding jest formą crowdsourcingu, która polega na finansowaniu różnego rodzaju projektów przez społeczność, która jest wokół tych projektów zorganizowana. Tego typu akcje charakteryzują się d...

Po co instytucjom kultury Snapchat?

Po co instytucjom kultury Snapchat?
Autor: Patrycja Musiał Data publikacji: 25.01.2016
Snapchat , Los Angeles Country Museum of Art , LACMA , ekonomia doświadczeń , Our Stories , My Stories , Electric Daisy Carnival

Snapchat stał się w ostatnim czasie niezwykle popularną aplikacją na urządzenia mobilne. Używany dotychczas do przesyłania prywatnych zdjęć i kilkusekundowych filmików, natychmiast został zaadoptowany jako ciekawy kanał komunikacji marketingowej. Prekursorem nowego trendu zostało jedno z amerykańskich muzeów, które wykorzystuje Snapchat do promowania własnej kolekcji dzieł sztuki.

W sierpniu 2014 roku Snapchat znalazł się w USA na trzeciej pozycji pośród najpopularniejszych aplikacji, w grupie wiekowej osób od 18 do 34 lat, wyprzedził go tylko Facebook i Instagram. Młodzi ludzie - tzw. Generacji Y – świetnie obeznani z nowymi technologiami zakochali się w rysunkowym duszku, który jest ikoną i znakiem rozpoznawczym Snapchata.

Duszek jest jak najbardziej na miejscu, bo unikalną cechę aplikacji, która można właściwie uznać za jeszcze jeden komunikator, stanowi fakt, że sanpy, czyli wysyłane wiadomości w postaci zdjęć i filmików, już 10 sekundach… po prostu znikają, nie tylko z naszego telefonu, ale też z serwerów.

Snapchat gwarantuje, że nasze poufne wiadomość z prywatnymi zdjęciami, a nawet największa fotograficzna, czy filmowa gafa nie wycieknie do sieci i trafi wyłącznie do właściwego adresata. Cyfrowa komunikacja, która nie pozostawia po sobie śladu - na przekór hasłu „internet pamięta” - jest wyjątkowym zjawiskiem w świecie gdzie każdy nasz ruch w sieci jest śledzony, analizowany i monetyzowany. Pewnie dlatego aplikacja ciągle przynosi straty, co jednak wcale nie zniechęca inwestorów – Facebook, zaproponował 3 miliony dolarów i… spotkał się z odmową. Prawda jest taka, że 100 milionów fanów korzystających z aplikacji każdego miesiąca to, dla działań marketingowych, bardzo atrakcyjna społeczność– na razie serwis nie udostępnia żadnych reklam, ale w każdej chwili może to zrobić dysponując cenną, z ekonomicznego punktu widzenia, grupą docelową.

Tymczasem na pomysł wykorzystania Snapchata jako interesującego kanału promocyjnego wpadła ekipa zajmująca się promocją Los Angeles Country Museum of Art – w skrócie LACMA . To zupełnie prekursorska inicjatywa. Muzeum wysyła do użytkowników aplikacji mniej lub bardziej zabawne memy ze zdjęciami obiektów z własnej kolekcji. Aby je otrzymywać, wystarczy dodać do swoich „znajomych” w Snapchacie „lacma_museum”.



Komunikacja jest dobrze dostosowana do grupy docelowej i kanału dystrybucji, sztuka potraktowana jest lekko, nawet bardzo lekko, czego mogli by nie docenić starsi użytkownicy, a co najwyraźniej preferuje młoda społeczność Snapchata, przyzwyczajona do ulotności przekazywanych tu informacji i ich nieformalnego charakteru. LACMA po kilku tygodniach ma już naśladowców w postaci kolejnych trzech muzeów The Blanton Museum username: blantonmuseum i MCA Chicago username: mcachicago oraz The Georgia Museum of Art username: georgiamuseum.


Dla wszystkich, którzy chcieli by spróbować kreatywnie używać aplikacji opracowując zdjęcia, kilka dobrych rad znajduje się na filmie tu. Ale filtry do zdjęć, efekty i triki to nie wszystko. Aplikacja dynamicznie się rozwija dodając nowe funkcjonalności, w lipcu 2014 roku tzw.: Geofilters, czyli geotagowanie wiadomości przy pomocy, graficznych, łatwo aplikowalnych na nasze wiadomości (jeden ruch palca), nazw miast i miejsc. Jak to działa, można zboczyć na, krótkim filmie promocyjnym – niestety geofiltry są na razie dostępne tylko w Nowym Jorku i Los Angeles. Jeszcze bardziej obiecująco wygląda dodana w tym samym czasie możliwość tworzenia historii tzw.: My Stories i Our Stories. Te funkcje umożliwia łączenie razem serii zdjęć i tworzenie osobistych narracji, którymi możemy potem podzielić się z naszymi znajomymi, a nawet nieznajomymi ze społeczności Snapchata… Ostatnia możliwość została z sukcesem przetestowana w trakcie odbywającego się w czerwcu 2014 roku w Las Vegas Electric Daisy Carnival. Każdy, snapchter znajdujący się na imprezie, po udostępnieniu swojej lokalizacji i dodaniu „EDCLive” do swojej listy kontaktów otrzymywał na bieżąco zdjęcia i wideo tworzone przez innych uczestników wydarzenia. Dość istotne jest znów to, że materiały dodaje się w ramach Our Stories anonimowo – łączy je jedno, że pochodzą z tego samego eventu, kwestia autorstwa nie ma znaczenia. Popularność kanału „EDCLive” na Electric Daisy Carnival przerosła oczekiwania twórców aplikacji, miarą sukcesu niech będzie fakt, że w trakcie imprezy powstało w sumie 350 godzin snapów przesłanych przez użytkowników. Po tym sukcesie Our Stories stały się dostępne dla wszystkich użytkowników aplikacji. Bez względu na lokalizację, mogą powstawać kolekcje publicznych zdjęć i filmów, a aplikacja automatycznie nas o tym powiadomi w sekcji "Recent Updates" i umożliwi przeglądanie. Our Stories idealnie odpowiadają najnowszym trendom w marketingu opartym na tzw. ekonomii doświadczeń. Mogą stać się bardzo skutecznym narzędziem społecznościowym w promocji masowych wydarzeń kulturalnych - spontanicznym, anonimowym dla uczestników, a jednak budującym poczucie wspólnoty i współuczestnictwa, na dodatek błyskawicznym w udostępnianiu prywatnych wrażeń.

6.0
INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje